وبلاگ رسمی هادیان منتظِر

همانا کسی نتواند این پرچم را پیش برد، مگر اهل بصیرت و صبر (خطبه173 نهج‌البلاغه)

وبلاگ رسمی هادیان منتظِر

همانا کسی نتواند این پرچم را پیش برد، مگر اهل بصیرت و صبر (خطبه173 نهج‌البلاغه)

وبلاگ رسمی هادیان منتظِر

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
راهکار نگاه پیشرفت اسلامی برای اقتصاد مقاومتی چیست؟

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

بسم الله الرحمن الرحیم

نشست تخصصی تبیین پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم در دانشگاه امام صادق علیه السلام دیشب (سه شنبه ۴-۳-۱۳۹۵)برگزار گردید. 

به گرارش حجت الاسلام علی کشوری  مباحث  خود در این نشست  را در سه قسمت ارائه نمودند.

قسمت اول مباحث ایشان  به معرفی اجمالی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی اختصاص داشت. در این قسمت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با "نظریه پردازش موضوعات جهت ساز "یکسان دانسته شد و در ادامه به برخی از نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی مانند:نظریه بنگاه های وقف محور، نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت، نظریه پیش گیری بنیادین اسلامی از جرم، نظریه تقنین هدایت بنیان اشاره گردید.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در قسمت دوم گزارش خود به تبیین محورهای پنج گانه پیوست الگوی پیشرفت اسلامی برای برنامه ششم پرداختند و هر ساختار را در قالب یک سؤال و جواب بررسی کردند.ایشان  این پیوست را - که بر اساس مفاهیم اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی نوشته شده است- نقطه آغازی برای درمان بیماری مهلک توسعه گرائی در نظام برنامه ریزی کشور و همچنین پایانی بر ادعاهای موهوم جریان توسعه گرا مبنی بر ناکارآمدی مفاهیم الگوی پیشرفت اسلامی دانستند.

ساختار اول مباحث حجت الاسلام کشوری در این بخش به سؤال آسیب شناسی نظام برنامه ریزی کشور اختصاص داشت و در پاسخ به این سؤال دو گزاره  اشکالات شکلی برنامه های توسعه علت عدم اجرای برنامه های توسعه هستند(احتمال مطرح شده از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی) و عدم تناسب برنامه های توسعه با بوم فرهنگی ایران مانع اجرای این برنامه ها می باشد( احتمال مطرح شده توسط شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی)؛ مورد بررسی اجمالی قرار گرفت.

ساختار دوم مباحث به سؤال انتظار انقلاب اسلامی از حوزه برنامه ریزی کشور چیست؟ اشاره داشت. و در پاسخ به این سؤال دو  عبارت بسط دولت سازی اسلامی وظیفه نظام برنامه ریزی کشور است و نظام برنامه ریزی باید بتواند نظامات اجتماعی منجر به هدایت را ترسیم کند؛ مطرح گردید.

ساختار سوم مباحث به سؤال چگونه دولت سازی اسلامی را بسط دهیم؟ اختصاص داشت؛ که حجت الاسلام کشوری نقطه آغاز دولت سازی را شناسایی و رفع عدم توازن های فرهنگی معرفی کردند.

ساختار چهارم مباحث به سؤال چگونگی کشف و رفع عدم توازن های فرهنگی اختصاص داشت؛ که در این بخش به کارکرد نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی در کشف و رفع عدم توازن های فرهنگی اشاره گردید.

همچنین ساختار پنجم مباحث به معرفی برخی عدم توازن های فرهنگی اختصاص داشت؛ که در این زمینه به برابر بودن قوانین اشتغال مردان و زنان در ایران و عدم توجه به آموزش های خانواده در نظام آموزش و پرورش اشاره گردید.

مسئول کارگروه پژوهشی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در آخرین قسمت از مباحث خود به قانونی شدن انواع چهارگانه نفوذ در برنامه ششم اشاره کردند و مسئله تراریخته ها را از مصادیق نفوذ امنیتی بر شمردند؛ که سلامت مردم ایران را تهدید می کند.  ایشان با طرح این سؤال که ترا ریخته ها آیا اساسا غذا محسوب می,شوند یا سلاح کشتار جمعی؟  به نامه چند سال قبل محمد جواد ظریف در معرفی محصولات تراریخته به عنوان سلاح کشتار جمعی اشاره کردند. متن کامل این نشست مهم به زودی منتشر می شود.


۹۵/۰۳/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی