وبلاگ رسمی هادیان منتظِر

همانا کسی نتواند این پرچم را پیش برد، مگر اهل بصیرت و صبر (خطبه173 نهج‌البلاغه)

وبلاگ رسمی هادیان منتظِر

همانا کسی نتواند این پرچم را پیش برد، مگر اهل بصیرت و صبر (خطبه173 نهج‌البلاغه)

وبلاگ رسمی هادیان منتظِر

اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل
راهکار نگاه پیشرفت اسلامی برای اقتصاد مقاومتی چیست؟

محبوب ترین مطالب

مطالب پربحث‌تر

   
بسم الله الرحمن الرحیم

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه انتظار انقلاب اسلامی از برنامه ششم توسعه،  بسط دولت‌سازی اسلامی است، بر لزوم به چالش کشیدن جریان توسعه‌گرای غربی تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام علی کشوری شامگاه شنبه در نشست راهبردی تبیین الزامات تدوین برنامه ششم توسعه با نگاه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بابیان اینکه تهیه و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت حتی اگر دولت و کارشناسان برنامه‌ریزی آن حاضر به همکاری شوند بیش از یک دهه طول خواهد کشید، گفت: تهیه و تدوین الگو از دو جهت همانند دفاع مقدس است و توانی در همان سطح می‌طلبد.

این مسئول ادامه داد: اول اینکه وسعت و پراکندگی موضوعی الگو بسیار بیشتر از توان یک مجموعه و گروه است و عزمی ملی می‌خواهد و دوم اینکه تا مردم در تهیه و تدوین الگو همانند دفاع مقدس وارد عمل نشوند، همه فعالیت‌ها در سطوح مدیریتی بی‌اثر خواهد کرد لذا یک ستاد مشترک نیاز داریم.

وی با اشاره به تاریخچه برنامه‌نویسی در کشورمان افزود: مدل برنامه‌نویسی در جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع در دوره رضاخان تاکنون یکسان بوده است و همواره نگاه به سمت غرب داشته و طبق گزارش برنامه نویسان سازمان برنامه بودجه، در طول 10 برنامه‌ای که تاکنون نوشته‌شده، در بهترین حالت فقط 40 درصد برنامه‌ها اجراشده است.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت جایگزین مدل توسعه غربی

این محقق و پژوهشگر با تأکید بر اینکه اگر مدل توسعه غربی به چالش کشیده نشود همه داشته‌های ما از فرهنگ عاشورایی تا فرهنگ حجاب را به چالش می‌کشد، گفت: مدل‌های غربی حتی وارد مباحثی مانند مدیریت نسل و کنترل جمعیت ما هم شده‌اند؛ چراکه شاهدیم آنچه عملاً در حال اجرا است عیناً برنامه‌های ابلاغی از سوی سازمان ملل متحد است؛ به‌این‌علت که جریان توسعه‌گرا، مدل غربی را مدل توسعه می‌داند و توسط مبانی غربی طلسم شده و تصور نمی‌کند بتوان مدل دیگری برای پیشرفت مطرح کرد.

کشوری به ارائه راهکار ایجابی و اثباتی پرداخت و گفت: حال که می‌گوییم مدل توسعه غربی بد است لازم است گفته شود که ما مدل توسعه و پیشرفت ایرانی اسلامی را هم تدوین کرده‌ایم و به‌عنوان جایگزین ارائه داده‌ایم تا فقط یک منتقد صرف نبوده باشیم.

وی به تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که بخشی از آن به‌عنوان پیوست برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده پرداخت و افزود: این پیوست که در بیش از سه هزار صفحه مدون شده است در پنج ساختار بحثی (پنج بسته محتوایی) تدوین‌شده و در حال تنظیم برای انتشار نهایی است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اساس این پیوست را مبتنی بر پنج سؤال و پنج جواب دانست که در آن عبارات مغلق برنامه‌نویسی به واژه‌های روان و همه‌فهم تبدیل‌شده است.

کشوری بابیان اینکه اولین سؤال پیوست به چالش‌های نظام برنامه‌ریزی کشور در 70 سال گذشته می‌پردازد، گفت: ما با اشخاص مشکلی نداریم. نظام برنامه‌ریزی کشور دچار بیماری توسعه‌گرایی با مدل غربی است و نیروهای انقلاب با این ماجرا مشکل دارند.

انتظار انقلاب از برنامه ششم، دولت سازی اسلامی است

وی انتظار انقلاب اسلامی از برنامه ششم توسعه را دومین سؤال پیوست عنوان کرد و افزود: این سؤال وجهه اثباتی دارد و نقطه شروع جدی بحث‌های اثباتی الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی است؛ مثلاً در ماجرای برجام رهبر معظم انقلاب انتظار ایران از مذاکرات را مطرح می‌کردند حال شبیه همین ماجرا را در نظام برنامه‌ریزی کشور هم داریم.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه اگر انتظار ما از برنامه مشخص نشود تفاهم با جریان توسعه‌گرا به چالش جدی می‌خورد، گفت: به نظر ما این سرفصل مهم‌تر از همه سرفصل‌ها است و در پیوست الگوی ما بخش عمده‌ای از تعداد صفحات را به خود اختصاص داده است؛ انتظار ما این است که این سؤال در برنامه هفتم به تکامل برسد و بدنه نخبگانی معتقد به انقلاب اسلامی کاملاً آن را بدانند.

کشوری تصریح کرد: انقلاب اسلامی از حوزه برنامه‌ریزی انتظار دارد دولت سازی اسلامی را بسط دهد و برای آن زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند.

وی دولت سازی اسلامی را نظام سازی اجتماعی مبتنی بر هدایت توصیف کرد و ایجاد زیرساخت‌ها را بر عهده نظام برنامه‌ریزی دانست.

تبیین و رفع عدم توازن‌های فرهنگی، روش دولت سازی اسلامی

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی سومین سؤال پیوست الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را چگونگی دولت سازی عنوان کرد و گفت: در این پیوست جواب کاملی به این پرسش داده‌شده و خلاصه آن عبارت است از شناسایی، تبیین و رفع عدم توازن‌های فرهنگی.

کشوری بابیان اینکه جریان توسعه‌گرا همه‌چیز را با محوریت بخش اقتصاد بازتعریف می‌کند، افزود: این جریان معتقد است نظام آموزشی باید دانش‌آموزان را به نحوی تربیت کند که مفاهیم اقتصادی را بفهمند؛ همچنین اقتصاد را اصل قرار می‌دهد و معتقد است قوانین باید به شکلی تدوین شود که موانع سرمایه‌گذاری از بین برود.

وی به رویکرد سیاسی این جریان اشاره و تصریح کرد: در حوزه سیاسی نیز به لیبرالیسم معتقدند؛ به این معنی که اگر نظام سیاسی روی کار بیاید که مستقیماً توسط مردم انتخاب‌نشده باشد، برنامه‌های اقتصادی مورد اعتماد عمومی نیست و این همان چیزی است که زمانی در کتاب‌ها و روزنامه‌ها مطرح می‌شد و اکنون توسط وزیران دولت فعلی قرائت می‌شود.

این محقق و پژوهشگر موضوع هدف بعدی این جریان را اصلاح قرائت دینی دانست و تأکید کرد: واتیکانیزه کردن قم هم در دستور کار آن‌هاست. چرا؟ چون به‌عنوان‌مثال از نگاه توسعه‌گرا زن نیروی کار ارزان‌قیمت است اما از منظر انقلاب چه؟ زن رکن تمدن سازی است و باید متناسب با همان نقش موردتوجه قرار بگیرد؛ پس این دو نگاه باهم به مشکل می‌خورند و راه‌حل ازنظر جریان توسعه‌گرا می‌شود دخالت ندادن قم در برنامه‌ریزی!

کشوری تصریح کرد: جریان توسعه‌گرا در یک جمله معتقد است همه عدم‌ توازن‌های اقتصادی باید رفع شود اما در عمل مقصود او حذف همه امور ناهماهنگ با بخش اقتصاد است.

وی راه صحیح بسط دولت سازی اسلامی را شناسایی، تبیین و رفع همه عدم‌ توازن‌های فرهنگی دانست و تأکید کرد: در این شیوه بجای اقتصاد، هدایت جامعه اصل است و همه‌چیز باید حول این محور بازتعریف شود و هر چیز مخالف آن بود می‌شود عدم توازن که باید برای رفع آن به شیوه مناسب تلاش کرد.

نظریات بخشی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت٬ راهگشای کشف و رفع عدم توازن های فرهنگی

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی چگونگی تشخیص عدم توازن‌های فرهنگی را چهارمین سؤال پیوست برشمرد و موضوع «نظریات بخشی» را ذیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مطرح کرد و گفت: رفع عدم توازن‌های فرهنگی باید ذیل نظریه اتفاق بیافتد چراکه تنها در این صورت قابلیت تفاهم وجود خواهد داشت ولی اگر عرفی برخورد کردیم فقط در عرف مورد پذیرش خودمان نفوذ خواهیم کرد.

کشوری بابیان اینکه چهار نظریه در این بخش وجود دارد، اولین نظریه را نظریه پیشگیری بنیادین اسلامی از جرم برای کشف عدم توازن‌های فرهنگی مرتبط با پیشگیری از جرم دانست و افزود: دومین نظریه نیز نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر نهادهای متکفل تربیت برای کشف عدم توازن‌های مرتبط با نهاد خانواده است که عمداً متناظر با نظریه بهبود مستمر فضای حاکم بر کسب و کار انتخاب‌شده است.

وی سومین نظریه را نظریه بنگاه‌های وقف محور برای رفع عدم توازن‌های فرهنگی در عرصه اقتصاد مطرح و تأکید کرد: در این زمینه می‌توان کرامات اقتصادی حضرت رضا (علیه السلام) را بررسی کرد و نتایج بسیار خوبی هم حاصل خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه انقلاب همچنین چهارمین نظریه را نظریه بانک سؤالات جهت‌ساز برای شناسایی، تبیین و رفع عدم‌ توازن‌های فرهنگی در عرصه ترجمه دانست.

کشوری فهرست عدم توازن‌های فرهنگی را پنجمین سؤال پیوست دانست و گفت: با توجه به آنچه در چهار سؤال قبلی مطرح شد تاکنون به 20 عدم توازن فرهنگی رسیده‌ایم و آن‌ها را برای تصویب به مجلس بردیم اما متأسفانه حتی نمایندگانی که تحت عنوان اصول‌گرا به مجلس رفته‌اند به‌راحتی با آن‌ها مخالفت کردند و فقط هفت عدم توازن را پذیرفتند.

وی بابیان اینکه صوت‌ نمایندگان مخالف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را در اختیار دارد،‌ افزود: قطعاً بعد از اتمام دوره این مجلس آن‌ها را منتشر خواهم کرد تا مردم بفهمند نمایندگانشان که حتی عضو هیئت‌رئیسه مجلس هم هستند تا چه اندازه اصول‌‌گرا هستند و حتی گاهی اوقات حرف‌هایی به ما زدند که از اصلاح‌طلب‌ترین افراد هم توقع نداشتیم.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی همچنین خطاب به معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور گفت: جناب آقای نوبخت اگر شما ادعا می‌کنید هزار و صد صفحه بحث نوشته‌اید، ما هم سه هزار صفحه نوشته‌ایم؛ اگر شما مبانی نظری‌تان را مکتب نهادگرایی قرار داده‌اید، ما هم در حوزه مبانی نظری از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت استفاده کرده‌ایم؛ اگر شما مدعی هستید نظریات بخشی دارید، ما هم نظریات بخشی داریم؛ اگر شما مدعی هستید به احکام برنامه رسیده‌اید، ما هم به احکام برنامه رسیده‌ایم؛ لذا از جریان توسعه‌گرا پذیرفته نیست که بگوید نگاه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به کارایی نرسیده! زمان آن رسیده است که بپذیرید مباحثه درباره الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت یک امر قطعی در سازمان برنامه‌وبودجه است.

کشوری به نمونه دومی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره و تصریح کرد: این نمونه با نگاه اسلامی به مقوله مدیریت شهری (با نگاه به مدیریت در شهر مشهد) پرداخته و چنانچه در دوران پسابرجام درگیر جنگ نشدیم (که به اعتقاد ما می‌شویم) آن را هم ارائه خواهیم کرد و در اختیار مدیران شهری مشهد قرار خواهیم داد.

وی دلیل انتخاب مشهد را وضعیت وخیم مدیریت در شهر مشهد عنوان کرد و گفت: مدیریت شهری مشهد بر اساس مدیریت شهری با نگاه غربی اداره می‌شود و در یک دهه آینده تبدیل به یک شهر کاملاً غربی خواهد شد که در آن هدف اصلی اقتصاد است.

این نشست در باشگاه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد.

انتهای پیام/3268/ع

۹۵/۰۲/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی